Jak planować dietę? Aplikacje do planowania diety i nowe zostosowanie tabletu

Od kiedy zaczęłam planować dietę na poważnie wypróbowałam kilka sposobów na ułatwienie sobie cotygodniowego spisywania planu posiłków. Od początku planuję wszystkie posiłki, a nie tylko obiady, a że jest ich łącznie pięć to chciałam jak najbardziej ułatwić sobie tą czynność.

Papierowy szablon diety

Pierwszym i najprostszym pomysłem, który wypróbowałam było korzystanie z gotowego szablonu diety na jeden tydzień przygotowanego przez dietetyka. Przez pierwsze 2 tygodnie stosowałam ten sam szablon diety i jadłam te same posiłki, żeby przyzwyczaić organizm do nowej rutyny (posiłki o tych samych godzinach) oraz przestawić się na przygotowywanie potraw z wyprzedzeniem. W kolejnych tygodniach wymieniałam kolejność posiłków pomiędzy dniami, zmieniałam kolejność i zaczęłam trochę modyfikować szablon zmieniając dania główne dla urozmaicenia. Część przepisów na obiady miałam zapisanych w Trello a część wyszukiwałam w internecie.

Pomimo wprowadzonych udoskonaleń, sposób z kartkami nie za bardzo do mnie przemawiał. Największym problemem był skoroszyt z dietą, który ciągle zmieniał miejsce, sam się zamykał, a kartki po jakimś czasie powyginały się i ubrudziły. Drugim pomysłem na jaki wpadłam, było założenie grubego zeszytu w którym przykleiłam karteczki post it w odpowiedniej kolejności (śniadanie, drugie śniadanie, lunch, obiad, podwieczorek, kolacja). Zmieniłam ich kolejność w zależności od nastroju. Miałam gotową dietę na dwa-trzy tygodnie, ale karteczki szybko się odklejały i nie spełniały swojej funkcji.

Aplikacja do przygotowywania diet

Cały czas myślałam nad usystematyzowaniem i ujednoliceniem mojego planera. Tym razem padło na przygotowanie go w wersji mobilnej. W tym celu przejrzałam i przetestowałam kilka aplikacji, z których wybrałam takie jak: Plan Meals, Food Planner, Melime i Prepear. Ciekawą opcją wydawał mi się również Plan to Eat, ale nie ma tam żadnej wersji darmowej. Po ich przetestowaniu zdecydowałam się na korzystanie z Prepear – o jego zaletach przeczytacie w dalszej części wpisu.

Prepear – mój wybór

Żeby wprowadzić własny posiłek wchodzę w zakładkę przepisy i wybieram jedną z dwóch opcji: „dodaj przepis z internetu” lub „dodaj swój własny przepis”. Po kliknięciu na zakładkę z własnym przepisem możemy dodać zdjęcie potrawy, wpisać nazwę i składniki, a następnie dopisać do nich ilość i jednostkę miary. Przy niektórych składnikach możemy dopisać szczegóły (na przykład rodzaj sera). Następnie wpisujemy krok po kroku jak przygotować daną potrawę i dopisujemy na końcu notatki. Dalej wybieramy typ posiłku spośród dostępnych na liście tj. śniadanie, lunch, przekąska, obiad, zupa, sałatka, deser, coś do picia i tym podobne oraz ustawiamy na ile porcji jest dany przepis. Jest to jedna z moim zdaniem największych zalet tej aplikacji, gdyż pozwala nam łatwo skalować przepis na inną liczbę osób. Możemy też wybrać, czy przepis ma być on widoczny dla wszystkich użytkowników tej aplikacji czy prywatny – widoczny tylko dla nas. Do przepisów możemy dodać także wykresy zawartość tłuszczu, białka i węglowodanów. Aplikacja pozwala na ustawienie przypomnień na urządzeniu, z którego korzystamy.

Zalety aplikacji

  • mogę za darmo przygotować plan na konkretny tydzień, bo aplikacja ma wbudowany kalendarz
  • mogę wybierać wśród gotowych przepisów i bezpłatnie tworzyć swoje przepisy
  • na podstawie wybranych dań można automatycznie dodawać listę produktów do kupienia

Wady aplikacji

  • aplikacja jest w języku angielskim, osoby nieznające języka mogą mieć trudności w korzystaniu, ponieważ lista składników i opis realizacji są po angielsku
  • większość przepisów jest robiona przez amerykanów i anglików, których potrawy są tłuste i w większości mi nie odpowiadają. Polskich użytkowników i tym samym przepisów w języku polskim jest stosunkowo mało.
  • mamy wyboru tylko 4 kategorie posiłków na każdy dzień – są to: śniadanie, lunch, przekąska i obiad. Jeżeli chcemy więcej musimy przypisać kilka do tej samej kategorii, a aplikacja ustawia ich kolejność po swojemu.
  • tworzenie szablonów gotowych planów, które można wykorzystać wielokrotnie wymaga konta premium
  • przypomnienia o posiłkach również dostępne są tylko w przypadku posiadania konta premium.

Tablet przymocowany w kuchni

Aby móc korzystać z aplikacji Prepear w trakcie przygotowywania posiłków wygodnie do tabletu dokupiłam uchwyt magnetyczny, który przyczepiłam na wiszącej szafce w kuchni nad którą najczęściej przygotowuje potrawy. Uchwyt kosztował mnie $8 na AliExpress, dostępne było kilka kolorów. Podobny uchwyt na Allegro kosztuje w granicach 80 zł. Mocowanie tabletu po raz pierwszy nie jest trudne i trwa ok. 5 min. Na tablet nakleja się stalową płytkę, a na drzwiach szafki magnes i gotowe. Tablet mogę montować w pionie i poziomie, uchwyt bez problemu wytrzymuje wagę 10 calowego tabletu o ile magnes znajdzie się w centrum płytki. Tablet używam tylko do gotowania, więc wisi cały czas na szafce w kuchni. Mam na nim zainstalowaną aplikację Trello, o której już wcześniej pisałam w poście o organizacji dokumentów. W Trello mam zapisane przepisy, które są przetestowane, ściągnięte z internetu, z książek kucharskich, gazet oraz własne przepisy. Listę zakupów prowadzę nadal w aplikacji Listonic, więc nie robię dodatkowej listy zakupów w aplikacji Prepear.

Znacie jakąś darmową aplikację o podobnych możliwościach, którą możecie mi polecić? Macie jakieś sprytne sposoby na przechowywanie przepisów i korzystanie z nich?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *